Zaštita potrošača na internetu među kvalitetnije riješenim područjima

Ministarstvo gospodarstva je donedavno financiralo savjetovališta potrošača, koja su djelovala pri udrugama potrošača, ali je to početkom ove godine ukinuto, tako da su potrošači ostali prikraćeni za tu besplatnu uslugu

Od veljače na snazi je izmijenjen i dopunjen Zakon o zaštiti potrošača.

Hrvatska je prvi takav zakon donijela prije 16 godina te je on, prema ocjenama raznih udruga za zaštitu potrošača bio i najbolji. Kako kaže Zlatko Polišanski, predsjednik Udruge za zaštitu potrošača Međimurske županije “Međimurski potrošač”, kasnije su usvajani novi zakoni te jako puno izmjena i dopuna tih zakona, no gotovo uvijek na štetu potrošača.

Digitalna prava

U Međimurskoj županiji djeluju dvije udruge za zaštitu potrošača. Svi gradovi i općine moraju imati savjetodavna tijela za zaštitu potrošača u čijem je sastavu barem jedan predstavnik udruge za zaštitu potrošača koje imenuju udruge. S pojavom interneta zaštita potrošača dobila je novu domenu zaštite koja nosi cijeli niz specifičnosti.

Informiranost potrošača u Hrvatskoj o pravima i obvezama na iznimno je niskoj razini

– Budući da je upotreba internet postala sastavnim dijelom života većine potrošača u EU, pa tako i u našoj zemlji, ubrzano se radi na tome da se što efikasnije zaštite prava potrošača u digitalnome dobu. Consumers International (Međunarodna udruga potrošača) povodom Svjetskoga dana prava potrošača (15. ožujka) provodi kampanje o digitalnim pravima, u kojima sudjeluju i udruge potrošača iz Hrvatske. Ove godine je to bila kampanja “Pametno s pametnim uređajima”, u kojoj se potrošače upozorava na sve zamke trgovanja putem interneta i mobitela, kako se zaštititi od prijevara i sačuvati sigurnost podataka.

Na svijetu danas funkcionira oko 23 milijarde pametnih uređaja, svi su dijelom šire mreže i sustava te se svakoga dana oko 65.000 uređaja zarazi virusima. Svatko tko koristi mobitel ili računalo može biti prevaren ili mu se mogu ukrasti podaci, stoga je važno kako koristimo pametne uređaje, kojim stranicama pristupamo i kakve podatke dajemo. Budući da je i kod nas sve više korisnika pametnih uređaja i da se sve više koriste za poslovanje, trgovanje, pa i zabavu, bitno je znati kako postupati da ne bismo ušli u crnu kvotu prevarenih! – objašnjava Polišanski.

Demokratski ukras

Što se tiče opće informiranosti građanki i građana o pravima i obvezama potrošača, kažu u udrugama “Međimurski potrošač” i Vukanovčar, ona je na iznimno niskoj razini.

Unatoč svemu, područje digitalne zaštite zasad prilično kvalitetno funkcionira

– Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta je “preuzelo” sve poslove zaštite potrošača, potpuno marginalizirajući i ignorirajući civilni sektor. Nijedan projekt, ni aktivnost povezanu sa zaštitom potrošača u zadnje dvije godine Ministarstvo gospodarstva nije provodilo u suradnji s udrugama za zaštitu potrošača. Doduše, traže da se udruge pojave na njihovim aktivnostima kao demokratski ukras. U takvom ozračju neimaštine sve je manje udruga za zaštitu potrošača, a još manje aktivista! O volonterima da ne govorimo. Razvidno je da su potrošači ne premalo informirani, nego uopće nisu informirani o svojim pravima i obvezama. Javni mediji nacionalne razine su postali zatvoreni za udruge za zaštitu potrošača i ne objavljuju naša priopćenja. Imamo neke informacije da su vodeće medijske kuće dobile naputak da se smiju objaviti ništa vezano za zaštitu potrošača dok to ne odobri resorno ministarstvo.

Ostali su nam otvoreni regionalni i lokalni mediji, no to u spomenutoj neimaštini i mi iz udruga premalo koristimo. Stoga je Razvojna organizacija zaštite potrošača (savez udruga potrošača) sa sjedištem u Varaždinu 1. siječnja 2017. otvorila prvi potrošački portal u Hrvatskoj – Trošilica info (www.trosilica.info), koji je nažalost zbog nedostatka sredstava i odbijanja potpore resornog ministarstva bila prisiljena dati na održavanje Društvu za zaštitu potrošača Međimurja Vukanovčar. Oblici informiranja kakvi postoje u Međimurskoj županiji ne postoje drugdje u Hrvatskoj! Tim više što Društvo Vukanovčar već nekoliko godina provodi projekt “Međimurski info centar potrošača” (oblik savjetovališta potrošača), ali kako je projekt bez državne potpore, još uvijek je Ured otvoren samo dva sata tjedno.

Online savjetovanje je, doduše, moguće u svakome trenutku (www.savjetovaliste.info), a uskoro se otvara i besplatni info telefon za potrošače s područja Međimurja – objašnjava mag. ing. aedif. Željko Tomašić, tajnik Društva Vukanovčar.

Stariji i djeca

Naglašava da su posebno ugrožene osjetljive kategorije potrošača (starije osobe i djeca), no tu udruge za zaštitu potrošača nemaju razumijevanja kod donatora, jer nisu registrirane i za pružanje socijalne pomoći. U vezi sa zaštitom korisnika na internetu, u Društvu Vukanovčar to područje smatraju kvalitetno riješenim u Hrvatskoj.

– Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) vrlo stručno i profesionalno obavlja svoj posao. Pogodnost ovoga područja je i što potrošači, korisnici interneta, samim time znaju gdje mogu naći valjane i pravovremene informacije da zaštite svoja prava. Ima tu još dosta problema, prvenstveno stoga što se digitalno tržište i pogodnosti internetskih komunikacija dnevno šire pa je zaista problem svakodnevno pratiti novine, dok su razni cyber prevaranti vrlo aktivni – kaže Tomašić.

Dodaje da su i na području digitalne zaštite vrlo bitne edukacija te informiranost.

______________

Preuzeto sa: https://regionalni.com/zastita-potrosaca-na-internetu-medu-kvalitetnije-rijesenim-podrucjima/