U utorak, 10. prosinca, u Murskome Središću u prostorijama Dobrovoljnog vatrogasnoga društva te u Svetome Martinu na Muri iznad prostorija Općine održana su dva savjetovanja o pravima potrošača.
Savjetovanja su se održala u skladu s pisanim projektom “Prevencija i rješavanje problema u mobilnoj, fiksnoj mreži, internetu i mogućnosti prijema DVB-T2 signala Hrvatske radiotelevizije – prijelaz na DVB-T2 signal 1. srpnja 2020.”
Predavači HAKOM-a (Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti) bili su dipl. ing. Andro Marčev, viši stručnjak za zaštitu korisnika – inspektor elektroničkih komunikacija i dipl. iur. Marina Ljubić Karanović uz podršku predsjednika Udruge za zaštitu potrošača “Međimurski potrošač” Zlatka Polišanskoga. HAKOM je samostalna, neovisna i neprofitna pravna osoba s javnim ovlastima, koja obavlja regulatorne i druge poslove u okviru djelokruga i nadležnosti propisanih Zakonom o elektroničkim komunikacijama i Zakonom o poštanskim uslugama te Zakonom o regulaciji tržišta željezničkih usluga. Kao nezavisni nacionalni regulator, HAKOM regulira tržišta elektroničkih komunikacija, kao i poštanskih te željezničkih usluga. Jedno je od šest nacionalnih regulatornih tijela izravno odgovornih Hrvatskome saboru. Sjedište HAKOM-a je u Zagrebu, a podružnice još ima u Osijeku, Rijeci i Splitu.
Potrošači neinformirani
Predavači su prisutne upoznali s nekim činjenicama koje nisu nužno općepoznate te su se najviše osvrnuli na najavljeni prijelaz na novi DVB-T2 sustav digitalnoga zemaljskog odašiljanja.
Prisutnima su o pravima i obvezama potrošača govorili predavači HAKOM-a: dipl. ing. Andro Marčev, viši stručnjak za zaštitu korisnika, i dipl. iur. Marina Ljubić Karanović
– Za vas smo izdvojili neke svakodnevne situacije s kojima se možete suočiti. Primjerice, od prvoga siječnja na snagu stupa jedno novo pravo za korisnike koje smo propisali mi iz HAKOM-a, a to je situacija u kojoj ne dobijete sve potrebne papire, to jest, ako se ne možete upoznati s ugovorom na licu mjesta. Tada imate pravo na dva radna dana da proučite sve uvjete ugovora te možete od njega odustati bez penala. Što se tiče trajanja pretplatničkog ugovora, ono ne može trajati više od dviju godina. Često dolazi do situacije da tijekom trajanja pretplatničkog ugovora korisnik poželi, na primjer, nov uređaj. Operator u tome slučaju treba ponuditi neku od dviju varijanti: ili da se raskine ugovor u kojem se trenutno nalazi bez plaćanja naknada, ili dozvoliti korisniku da sklopi novi ugovor na dvije godine bez plaćanja penala, budući da se ugovori ne smiju “gomilati”.
Dobro je znati i da HAKOM može biti posrednik između korisnika i operatora: kad iscrpite sve moguće prigovore I. stupnja kod operatora, možete uputiti prigovor II. stupnja koji se od prvostupanjskog razlikuje po tome što u sporu tada sudjeluju i udruge za zaštitu potrošača pa se ponekad događa i da dobijete drukčiji odgovor od pružatelja usluga. Ako ni nakon toga ne uspijete riješiti problem, III. stupanj predstavlja HAKOM: javite se HAKOM-u koji tada donosi odluku obvezujuću za operatora. Ako operator nije zadovoljan odlukom, može tužiti, ali HAKOM, a ne korisnika! – okupljenima je objasnila Marina Ljubić Karanović. Govorila je i o mnogim drugim za korisnike zanimljivim činjenicama, poput isteka obveznoga dijela ugovora, općenito o pretplatničkim odnosima i sličnome.
Novi standard
Viši stručnjak za zaštitu korisnika Andro Marčev također je razjasnio neke koncepte za koje su mnogi čuli, no o kojima brojni korisnici nemaju sve relevantne činjenice; primjerice, spomenuo je da mnogima nije jasna razlika između roaminga i međunarodnih poziva! Roaming je, objasnio je, korištenje vlastitog uređaja izvan Hrvatske na stranoj mreži. Ako nekoga zovete iz Hrvatske u inozemstvo, to nije roaming jer ste još uvijek na matičnoj mreži. Marčev je spomenuo i mnogima nepoznata prava, poput prava na naknadu u slučaju nepravovremenoga prijenosa broja ili kašnjenja u realizaciji usluge (10 kuna/sat, odnosno 240 kuna/dan)…
Kako je rekao predsjednik “Međimurskoga potrošača” Zlatko Polišanski, svaki bi se korisnik trebao upoznati sa svojim pravima i obvezama, a ovakva savjetovanja savršena su prilika za to, budući da je moguće na licu mjesta stručnjake pitati sve što vas zanima. Građani koji ga još uvijek nemaju, najkasnije do 1. srpnja 2020. trebat će nabaviti prijamnik koji može primati DVB-T2/HEVC signal. Na raznim portalima, ističe Polišanski, plasirane su brojne pogrešne informacije poput one da će vam “trebati nov televizor”!
– Nije istina da će korisnici morati nabaviti nove televizore! Potreban im je samo novi prijamnik, koji će moći kupiti za dvjestotinjak kuna! – objašnjava. Upravo zbog širenja dezinformacija Udruga “Međimurski potrošač” posebno se angažirala u organizaciji tribina poput navedenih, u kojima, nažalost, iako vlada veliki interes, ne sudjeluje uvijek reprezentativan broj korisnika.
Pokrovitelji tribine u Murskome Središću bili su Grad Mursko Središće, Općina Vratišinec i Udruga “Međimurski potrošač”, a u Svetome Martinu Općina Sveti Martin na Muri, Općina Selnica i također “Međimurski potrošač”.
______________
Preuzeto sa: https://regionalni.com/strucnjaci-iz-hakom-a-na-savjetovanju-potrosaca-prisutne-upoznali-s-brojnim-propisima/